RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TAHUN 4 TERBILANG
Tahun: 4 Terbilang
Bil Murid: 28 orang ( tidak hadir)
Tarikh: 18 April 2012
|
Bidang/Tema:
Kenali Budaya Malaysia
|
Tajuk Pelajaran:
Pakaian Tradisional Kebanggaan Kita
|
Jangkamasa: 60 minit
(0830– 0930)
|
Isi Pelajaran:
i.
Jenis-jenis
pakaian tradisional kaum Melayu, India, dan Cina.
ii.
Melukis pakaian
tradisional pelbagai kaum.
|
|
Hasil Pembelajaran:
i.
Mengenal pasti
jenis-jenis pakaian tradisional pelbagai kaum.
ii.
Melukis pakaian
tradisional pelbagai kaum.
iii.
Berbangga
dengan warisan budaya pakaian pelbagai kaum.
|
|
Objektif:
Pada akhir pembelajaran, murid
dapat:
|
|
Pengetahuan Sedia Ada:
i.
Murid-murid pernah
disebarkan mengenai budaya pelbagai kaum sejak kecil lagi.
|
|
Unsur Patriotisme/Nilai Murni
|
|
Bahan Bantu Mengajar
Baju Kurung
Samfu
Baju Punjabi
’Puzzle’ Pakaian Tradisional
Lukisan Pakaian Tradisional
Lembaran Kerja
Komputer Riba
Pembesar Suara
Sampul Surat
Buku Kumpulan
|
|
Langkah / Isi Pelajaran
|
Prosedur Pelaksanaan
|
Elemen Pembelajaran Bestari / konsep
|
Catatan
|
|||
Induksi set
0830 -0835
(5 minit)
Pengenalan tajuk
”Pakaian Tradisional Kebanggan Kita.”
|
1.
Beberapa orang
murid yang terpilih akan memperagakan pakaian tradisional beberapa kaum di
hadapan kelas.
2.
Guru bersoal
jawab dengan murid tentang pakaian-pakaian telah ditunjukkan.
3.
Guru mengaitkan
dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
TKP
-verbal-linguistik
- kinestetik
KBKK
-membuat hubungkait
|
Nilai:
Bangga dengan warisan budaya
BSPP
Baju Kurung
Baju Punjabi
Samfu
|
|||
Langkah 1
0835 - 0855
(20 minit)
Jenis-jenis Pakaian Tradisional Mengikut Kaum
·
Melayu
Baju Kurung
Baju Melayu
·
Cina
Ceongsam
Samfu
·
India
Sari
Dhoti
|
1.
Guru menyediakan
3 stesen di dalam kelas iaitu Stesen
Melayu, Stesen India dan Stesen Cina.
2.
Murid-murid
dibahagikan kepada 6 kumpulan dan setiap kumpulan akan diberi 1 keping buku
untuk kumpulan masing-masing.
3.
Guru memberi
arahan aktiviti sebelum murid-murid bergerak ke stesen yang dituju.
4.
2 kumpulan akan
berada di setiap stesen yang ditetapkan.
5.
Setiap kumpulan
akan melengkapkan gambar ’puzzle’ pakaian tradisional di setiap stesen dan
melekatkan di buku yang diberi oleh guru.
6.
Masa diberi
hanya 5 minit di setiap stesen.
7.
Guru akan
membunyikan loceng menandakan masa 5 minit sudah tamat.
8.
Kemudian,
setiap kumpulan akan beredar ke stesen seterusnya untuk menyelesaikan
aktiviti sehinggalah masa tamat.
9.
Setelah
aktiviti tamat, guru dan murid akan berbincang jawapan.
10. Guru dan murid bersama-sama membetulkan jawapan yang
salah.
|
Kaedah:
Permainan
TKP
Intrapersonal
KBKK
mengenal pasti
|
Objektif (1)
Nilai:
Patuh pada arahan
Kerjasama
Berbangga dengan Warisan Budaya
BSPP
Puzzle Gambar
Buku
|
|||
Langkah 2
0855 - 0915
(20 minit)
Lukisan Pakaian Tradisional
.
|
1.
Setelah murid
dapat mengenal pasti pakaian tradisional kaum Melayu ,India dan Cina,murid-murid dikehendaki
melukis salah satu pakaian tradisional kaum-kaum tersebut.
2.
Guru
menunjukkan beberapa contoh lukisan kepada murid-murid sebelum mengedarkan
sehelai kertas kepada murid-murid.
3.
Guru memantau
dan membimbing murid-murid.
4.
Hasil kerja
yang terbaik akan dilekatkan di belakang kelas.
|
TKP
-
Intrapersonal
-
Visual-ruang
KBKK
Menjana idea
|
Objektif (2)
Nilai
Berbangga dengan Warisan Budaya
BSPP
Kertas A4
Lukisan Pakaian Tradisional
|
|||
Langkah 3
0915 - 0925
(10 minit)
Lembaran kerja:
Berikan 3 keistimewaan pakaian
tradisional secara berpasangan
1. ___________
2. ___________
3. ___________
Cadangan Jawapan
·
berasa bangga akan warisan budaya
·
menunjukkan identiti
·
sesuai dipakai untuk sesuatu acara rasmi atau formal
|
1.
Guru mengedarkan
lembaran kerja kepada murid-murid.
2.
Mereka
dikehendaki membuat tugasan secara berpasangan.
3.
Guru memantau
dan menilai tugasan murid.
|
Kaedah:
Perbincangan
TKP
-
Intrapersonal
KBKK
-
Menjana idea
|
Objektif (3)
Nilai
Patuh pada arahan
BSPP
Lembaran kerja
|
|||
Penutup
0925 – 0930
(5 minit)
Peragaan Pakaian Tradisional
|
4.
Beberapa orang
murid yang terpilih akan memperagakan pakaian tradisional beberapa kaum di
hadapan kelas.
5.
Guru menerapkan
nilai-nilai murni selepas peragaan pakaian tradisional oleh murid-murid.
6.
Guru membuat
rumusan tentang isi pelajaran pada hari ini.
|
TKP
-
Intrapersonal
-
Interpersonal
-
Verbal-linguistik
KBKK
Merumus
Membuat kesimpulan
|
Nilai:
Bangga akan warisan budaya
Patuh pada arahan
BSPP
Pakaian Tradisonal yang Terpilih
|
|||




